Pszichológus csapdában! – Multiplayer online társasjátékok célkeresztben

A pszichés nehézségekkel küzdő kamaszok szülei gyakran kétségbe esve jelentkeznek, amikor nem találnak kapcsolódást a virtuális térben elmerülő gyermekeikhez, a multiplayer játékok lüktető világában otthonosan közlekedő fiatalokat pedig az rémíti meg, hogy immár nem találják helyüket a hétköznapok szürkeségében. Az online tér képi tartalmai átformálják a gyerekek önkifejezési módjait, amelyekhez nem lehet hozzáférni, ha nem ismerjük azt a világot, amelyben ők otthonosan mozognak és, amelynek eszközeivel képesek kifejezni magukat.

Tapasztalataink szerint a szülők és pedagógusok számos esetben a legkevésbé sem tudják a kamaszok online játéktevékenységét megismerni, elfogadni és végképp nem akarják azt támogatni. Az előadó bemutatja személyes beavatási folyamatát, ahogyan őt, mint terapeutát bevezették a serdülők egy számára idegen világba. Az előadás középpontjában az egyik legnépszerűbb, akciódús online versenyjáték – a Leage of Legends (LoL) − hőseinek, azok segítőinek és lehetséges ellenségeinek szimbolikus világa áll.

Vajon mit kezd magával egy harcedzett klinikus egy olyan térben, amit nem ismer? Kiismerhető-e egy szokatlan és idegennek tér annak érdekében, hogy közös nyelvet találjunk a gyerekekkel?

Mihez kezdjen a szülő, ha a gyermeke nem kívánja a vacsora kedvéért sem abbahagyni az online játékot? Mi az, ami már játékfüggőségnek nevezhető? Megelőzhető-e a függőség kialakulása? Miféle térerők mozgathatják a családi eseményeket, ha megvonjuk a digitális világ által kínált játékokat? Szükség van-e erre egyáltalán?

Iskolákban gyerekeknek különböző korosztályokban interakítv formában mesél személyes élményeiről a csoportvezető, a témával kapcsolatos tudásáról, és arról, hogyan alakíthat ki függőséget a multiplayer játék. Közösen gondolkozunk arról, kire hogyan és miként fejti ki hatását, hogyan reagál rá a környezet, és találhatunk-e kapcsolódást egymáshoz, a külvilághoz.

Kisiskolásoknál játék, mese és alkotás fontos része a programnak. Olyan gondolkodási keretet ajánlunk felnőtteknek, gyerekeknek egyaránt, amely képes közelíteni a virtuális és az offline térben megélt élményeket, és segíti megérteni, mitől van a kamaszok körében elsöprő sikere az online muliplayer játékoknak.

Pap Erika klinikai gyermek-, és ifjúsági szakpszichológus szimbólumterapeuta programja